press
Sparmaschine
Jörg Piringer ist Mitglied des Ersten Wiener Gemüseorchesters, aber auch sonst ein ernster Mensch.
Sichtlich verbittert darüber, dass die Fernsehzeitung sich nie finden lässt, wenn man sie braucht, hat er den TV-Programm-Zufallsgenerator entworfen. Der würfelt aus sprachlichen Versatzstücken und einer Bilderdatei Inhaltsangaben zusammen (später hat Piringer das Programm offenbar als Drehbuchgenerator an Daily-Soap-Produzenten verkauft). Außerdem hat er seinen Computer darauf dressiert, Klanggedichte zu erzeugen, wobei das kombinierte Dicht- und Rezitiermaschinchen uns so schöne Alltagshymnen wie die "Weltnachrichten" liefert: eine Sammlung verheißungsvoller Ortsangaben, befreit von den lästigen Ereignissen dort. In der Zeit, die wir beim Anhören dieser Nachrichten sparen, können wir in aller Ruhe weiter nach der Fernsehzeitung suchen.
(tkl,
Stuttgarter Zeitung)
vokal
Piringer is an Austrian "visual sound poet" and a founding member of Institute for Transacoustic Research. As the title suggests, this is a digital cut and paste where every single sound, rhythm and noise was generated transforming raw voice material. Piringer sets the not easy task of occupying a space already full of music bordering on that subtle division between electroacoustics and sheer technology applied to composition; for sure he does mostly well, as many of the sounds here get incredibly far from the starting point. While the best parts are made of sources seemingly from other galaxies, the extremely "easy" character of some of the pieces brings them near to more accessible realms (70's Kraftwerk, anyone?). An interesting - if a little cold - release.
(
touching extremes)
You may, just as me, never heard of Joerg Piringer, but this Austrian
guy is a founding member of the Institute For Transacoustic Research
and a member of the First Vienna Vegetable Orchestra (and yes, they
play only real vegetables!). For his first solo CD, Joerg uses stolen
voice samples from radio and TV. On this Cd he has sixteen tracks
which are a pretty varied bunch of musics. Noise in 'Pixo', minimal
techno in 'Cmd No' (in a sort of Wolfgang Voigt kind of way), clicks
in 'Olaaatst'. But the main thing about all of these tracks is that
they are all based around rhythmical samples and loops. Words or
sentences are heard to decypher throughout this release and it's
probably the idea that we don't understand a word of it. But overall
this is quite a nice release, although, like many others these days,
maybe a bit too lengthy for my taste.
(FdW, vital weekly 413)
"Ein 1000füßler-Spagat zwischen unirritierbarem Manierismus, Lautpoesie, so asthmatischem wie strahlungsgeschädigtem Ambiente, Beuysschem Filz, Phänomenologie, Kehlkopfkrebs, Drippings, altersmilde gewordener Lärmfolter, Logopädie, kompositorischem Amoklauf und aleatorischer Selbstregulation, Forschung, Wiener Knarzertum, Free Form-Freak-In, elektroakustischem Realitätsverlust. Und Pop, das sogar auch."
(Frank A. Schneider, Bad Alchemy 40)